onsdag 3 mars 2010

SL vänder

Har undvikt/inte haft tid att åka med SL själv så mycket under den senaste tiden.
SL är väldigt mycket bättre på att skrika u info till sina resenärer än SL, på SJ:s hemsida så tar dom bort den fina bilden och gör hela stället till en info-ruta. SL däremot måste man fortfarande leta sig fram på. Men rent generellt är SL:s hemsida bättre i min ögon än SJ:s.


Och idag så hittade jagdet här på Sl:s hemsida:

Vi kompenserar för inställda tåg och förseningar
Vi vill be alla våra kunder om ursäkt för de olägenheter som vi har orsakat er som rest med oss under de svåra vinterförhållanden som varit. Vi har inte räckt till och det är vi på SJ mycket ledsna för.

Det har varit en ovanligt sträng vinter med rekordmycket snö och minusgrader i hela landet. Framkomligheten på spåren har inte fungerat i alla lägen och tågen har inte klarat av all snö och isbildning. Vi har därför haft svårt att leverera det som man som kund kan förvänta sig av oss; fungerande tåg, tåg i tid och bra information.Vi vill bli bättre på att ta hand om alla er som reser med oss oavsett väder och vind. Tillsammans med de erfarenheter som vi har samlat på oss under de senaste månaderna, och alla goda synpunkter som vi fått ta emot från er kommer vi att förbättra informationen och vårt omhändertagande av er resenärer när behovet är som störst. Nu börjar trafiken fungera mer normalt och under mars månad kör vi en stor del av tågen enligt tidtabell. Det jobbas för högtryck i verkstäderna för att reparera tågen efter vinters skador och målet är att vara uppe i full trafik i april. Med anledning av att detta vill vi gärna också ge de resenärer som tyvärr kan komma att drabbas av inställda tåg möjlighet till kompensation fram till och med den 13 mars.

Vi kompenserar nu våra kunder som drabbats:
Kompensation som ska göras via SJ Resebutik kan genomföras från måndagen den 8 mars.
SJs årskort och SJs månadskort, som har varit giltiga under februari månad, förlängs kostnadsfritt med en månad.
SJs årskort och SJs månadskort, som har haft giltighet under februari månad, återköps till resterande värde för de kunder som så önskar.
Kompensation till resenärer med TiM kombinationsbiljett ges för SJ-delen i form av ett SJ Pendlarkort med obegränsat resande i 30 dagar. Beesök SJs Resebutiker i Mälardalen för mer information.

För resor som skulle genomföras under perioden 19/2 klockan 18.00 till och med 28/2 gavs full återbetalning om biljetten avbokades före resa. Alternativt erbjöds fri ombokning utan erläggande av mellanskillnad. Detta gällde för alla biljettyper oavsett flexibilitetsnivå.
SJs restidsgaranti gäller under hela perioden. Kontant ersättning med 25 % vid försening över en timma och 50 % vid försening över två timmar.

För resor som ska genomföras till och med den 13/3 och tåget blir inställt erbjuds antingen fri ombokning, utan erläggande av mellanskillnad, eller avbokning med full återbetalning. Detta gäller för alla biljettyper oavsett flexibilitetsnivå.

Kompensationen går till på följande sätt:
Resenärer med SJs årskort får hemskickat en pappersbiljett som berättigar till en månads förlängning. Detta sker med automatik.
Resenärer med SJs månadskort vänder sig, från och med 8/3, till en SJ Resebutik för att få en månads förlängning.
Resenärer med enkla biljetter, som gäller för resa till och med 13/3, där tåget blir inställt kan antingen boka om sin resa eller avboka med full återbetalning. Ombokning sker via 0771-75 75 75 eller SJ Resebutik. Vid avbokning används formuläret som nås via länken nedan.
Avbokning om tåget är inställt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar