onsdag 22 december 2010

Vinter

Ja om någon har missat det så är det alltså vinter i Sverige! Minus 20 idag när jag gick/sprang till tåget (sen som vanligt, måste köpa en ny väckarklocka eller skaffa bättre karaktär - lutar mot ny klocka) men det var ingen fara i och med att jag hade en massa varma kläder på mig.

Men det var inte det jag tänkte skriva om utan om dagens kanske mest intressanta sak i kollektivtrafiken som jag såg idag; Jag var Helenelunds pendeltågsstation när jag passerar busshållplatsen (den som går mot Kista) där det står en blå buss 178. På morgonen när jag åkte med samma buss så var det redan då halt... ni kan ju bara gissa vad det var nu...
Men vad gör människan som kör då?! Jo hon/han backar (eller gissningsviss enbart släpper på bromsen då det lutar bakåt) en liten bit in i svängen och hittar bättre fästen för däcken o svänger ut lite till den delen av vägen som inte är lika blankpolerad som körfältet är precis vid hållplatsen - smart, hon/han tänkte faktiskt till!

Nästa roliga/intressanta/tragiska sak händer när jag kommer till UV med pendeln - vi får gå av på vänster sida i tågets färdriktning (man brukar få gå av på höger sida) för att det står visst ett godståg på det spåret som SL brukar komma in på... oj, jobbigt tänker jag! När jag kommer hem sedan berättar L att det har ståt där sedan hon kom hem vid 17 tiden och jag kom hem vid 21 tiden.... stackars dom som jobbar på tåget... o stackars dom vars post som inte kommer komma fram i tid... men samtidigt är det ju så här det är när man bor i ett vinterland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar