tisdag 12 januari 2010

Nära ögat

Idag när jag gick från jobbet till pendeltågstation så skulle jag som vanligt gå över tvärbanans spår i Årstaberg. Såg redan vi övergångstället att det var ett tåg som var på väg österut som skulle strax åka. Gångare har röd gubbe men folk springer ändå framför och kollar mot tvärbanan (det är ingen spårvagn, spårvagnar är orange) och jag ska inte säga något ang. detta. Jag springer också ibland över spåren utan grön gubbe dock är jag noga med att kolla så inget tåg kommer från andra hållet. Idag var jag duktig och stannade (då mitt tåg inte skulle gå förens om 6 minuter) dock var det tre små tjejer som inte var det. Dom sprang ut framför det första tåget som inte hade börjat rulla än men det dom inte såg var att det väst gående tåget kom samtidigt. Flera med mig skrek från vår sida åt dom samt att föraren tutade åt dom. En tjej han över helt medans två blev stående emellan tågen när dom åkte. Kan gissa att det är cirka 60 cm mellan dom när dom möts. Trots detta så skrattade tjejerna när dom sedan återsamlades. Vi vuxna däremot skakade på huvudet och var mest glada att ingen av dom hade skadat sig. En kvinna sa till och med till dom att hon hoppades att dom nu hade lärt sig att titta åt båda hållen innan dom passerade. Då skrattade dom enbart ännu högre.

En tanke som slog mig dock, som har slagit mig för när jag just gått mot röd gubbe eller inte använt övergångsstället utan sneddat över vägar är just att barn gör inte som vuxna säger dom gör oftast som vi gör... kanske borde skärpa mig där. Men jag bär reflexer iallafall - det borde alla göra gamla som unga, som tur är så är det fler och fler som har det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar