fredag 15 januari 2010

Planka

Jag har vid väldigt få tillfällen i mitt liv plankat. Några gånger har jag gjort det hemma i Norrköping på spårvagnen då jag "helt enkelt" inte haft något kort på mig och jag vägrar betala med sms-biljett då det är så himla dyrt. Och ska man 1, 2 eller 3 stationer så verkar det så onödigt...



I Stockholm har jag aldrig plankat - har inte funnits varken behöver eller tillfälle. Har från första dagen jag flyttade hit räknat ut att jag kan lika gärna köpa månadskort...



Dock har jag en gång "typ" plankat på SJ sträckan Stockholm - Norrköping. "Typer" kommer från det att jag hade en biljett men till näst kommande dag... för när jag bokade på http://www.sj.se/ så kunde man välja datum via en scroll-lista och valde man då dag och skulle scrola ner på sidan men inte klickade utanför listan så kunde man av misstag scrolla till ett annat datum... Vilket jag hade råkat göra... det här var vid juletid 2006:



Tåget gick ca 17:30 så jag skyndar mig från t-banan mot spår 11-12 där dom flesta tågen mot Norrköping går från T-centralen, kommer upp strax innan tåget ska rulla iväg så jag kliver på, lägger min väska på mitt säte och går till toalett.. tåget börjar rulla... jag går tillbaka mot min plats... det står en tjej vid min plats... hon säger: -jag tror du har satt dig på min plats?! jag svara: -nja, tror jag hade det här sättet Tar fram min biljett och börjar läsa. Tjejen tittar också lite nyfiket och säger: -Det är den 21:e idag inte den 22:e... Snacka om att jag kände mig dum!

Tåget är långt ifrån fulsatt så jag tar mina saker på ett annat säte, när tågvärden kommer in i vår vagn tar jag och möter honom i gången och säger rakt upp och ner: -Jag har visst plankat! Och förklara situationen och visar biljetten Det visar sig att jag också har bokat mig på ett regionaltåg och vi åker just nu ett X2000... Till tågvärden säger jag: -Jag ska ju till Norrköping och hur löser vi det här? Ska jag betala någon mellanskillnad?! Den här mannen verkar ha en bra dag i sitt liv när han säger: - Nej, det är så gott om plats idag och nästa stopp är ju Norrköping så sätt dig, det är ingen fara. Phu vad jag andades ut - kan bara tänka på vad mellanskillnaden skulle ha varit. Sätter mig skamsen på en plats, alla som är i vagnen har med stort intresse (som alla har försökt gömma, dock dåligt) lyssnat intensivt på vår konversation Då kommer "snäll man nummer 2 för dagen" till min räddning, han sitter tvärs emot mig, han tittar på mig och säger högt: - Jag har gjort exakt samma misstag, så du ska inte skämmas! -Tack säger jag och ler.



Har även en spring och snöstormshistoria men den sparar jag till en annan dag ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar