fredag 12 februari 2010

Guide till ovana pendeltågsåkare

kanske vore något.

I onsdags tog jag en sväng ut till Älvsjö mässan. Fick skjuts ditt av en arbetskamrat så det var inga problem. Mässan stänger 18:00, jag börjar gå mot pendeln, vet inte riktigt när dom går från Älvsjö, Årstaberg kan jag så jag gissar max 5 min tidigare.

Kommer in på stationen och då står det att det står ett tåg inne som ska gå NU 18:08. Jag som tyvärr har börjat göra som alla andra Stockholmare börjar springa ner och hinner in på tåget, det är redan nu väldigt trångt. Snabbt inser jag, dels av att dom flesta har röda mäss-band halsen dels på deras uppträdande att detta är inga vana pendeltågsåkare. När jag har tänkt detta klart så borde vi ha börjat åka eller åtminstånde stängt dörrarna?! Hmm känns inte bra... frågar kille som står/trycks mot mig från vänster (han ser ut som han har åkt pendeltåg tidigare) om dom har sagt något om varför vi står still. Han säger nej tyvärr. Sedan visar det sig att han också ska till UV... thadaa. Hur som, vi står helt stil, fler mäss-folk kommer ner och trycker sig in i tåget - jag har tre stora danskar bakom mig samt ett par tjejer som fnittrar hela tiden och högt - typiskt 19åringar...

Tågvärden försöker ropa ut något men högtalaren i vår del av tåget fungerar inte så bra = vi hör ingenting Kan tilllägga att vi åker, nej står still i ett tåg av den äldre versionen. Tålamodet börjar nu ta slut hos folk på tåget. Men i och med att folk inte är vana eller vet vad dom ska göra så står alla bara och mumlar.. Jag tittar bakåt åt höger och ser att det ska gå ett till tåg mot Centralen på andra sidan perrongen om 1 min (18:21). Så jag informerar mina medpassagerar detta: -Ni som endast ska till Centralen, ni kan gå över på andra sidan perrongen, där går det ett tåg om en minut, så kan vi andra stackare vänta vidare här. En herre som stod precis framför mig, skrattade och sa: jag förstår piken även om den inte var fin och log. Det gillar jag! Varför kan vi svenskar inte prata med varandra även om det är främlingar?!

Well well, det blir betydligt lugnare på tåget, jag hittar en sitt plats... ett nytt utrop som faktiskt hörs i vår vagn: -Vi har lite tekniska problem på det här tåget och kommer blir stående här en stund. Jag tänker aha har vi problem!? Det hade jag inte märkt ;) Hur som, funderar på om det inte finns något annat tåg som kan ta mig hemåt eller om det är tid för en taxi (eller rättare sagt om mitt kort har så mycket pengar på sig...) men då måste jag ju av tåget. Går till en dörr, trycker på knappen (som inte lysser) och dörren öppnar sig INTE! Suck tänker jag och går till nästa dörr, samma sak där. Jaha tänker jag, ja ja det löser sig... En -två minuter senare roppar dom ut: -Detta tåg kommer tas ur trafik pga. tekniska problem. Då reser sig alla i tåget, 95% fortfarande personer som inte är vana att åka pendeltåg... vid dörren står jag och ler lite och säger som det är; -Vi kan inte öppna dörrarna! En man säger: -Man måste ju kunna trycka upp dörren!? Jag svarar: -Varsågod att prova, men det är tyck luft (tror jag) så det blir nog lite svårt om du inte ska ha sönder en ventil, eller så är det nödöppning och det vet jag inte hur dom ser på just nu - kan bli böter Mannen börjar buffa på börren med resultatet att dörren inte öppnas och ett pyssande ljud kommer frän någon ventil någonstans. Då börjar han fråga mig varför vi inte trycker mer på knappen!? Jag svara: -Knappen ska lyssna när man kan trycka på den och jag har tryckt 5 gånger och ler. (Tur att jag inte var på dåligt humör.) Reseterande av tåget är nästan tomt nu, folk ser lite ilskna ut, då tänker jag - om vi bytter vagn?! Så högt och väldigt tydligt säger jag: -Ser ni dörren där nere, den blå, den går till nästa vagn - där dörrarna är öppna. Om vi kan hjälpas åt kan vi gå ut genom den och sen ut på perrongen Skicka information vidare. Folk ser ut som fågelholkar? Puckon tänker jag. Hur som så kom en tågvärd och öppnade dörrarna några minuter senare.

Jag hoppade på ett norrgående tåg och gick av på Södra Station och inväntade Märsta tåget, hjälpte där ett förvirrat par (som också hade varit på mässan) med att hitta vart dom skulle på kartan på perrongen Sedan kom ett Märsta tåg, första dörrparet var avstängda så vi var många som ville in i andra dörrparet framifrån. Jag har cirka 1-2 meter till dörrarna då tågvärden roppar ut att dom ska stänga dörrarna. Folk går fortare. Framför mig har vi en ung tjej som när hon själv kommit på tåget stannar precis innanför dörren. Och vi andra nästan inte kommer in! Det finns gott om plats inne i gångarna och speciellt framåt i tåget. Så jag säger vänligt; -Om vi kan gå in i gången så alla kommer in och på tåget. Hon vänder sig mot mig och säger: -Du får lugna ner det lite. Kärring viskar hon fram efteråt. Ursäkta dig tänker jag. Jag är typ 5 år äldre! 25 år och kärring där ser man.... Suck.

Well bara cirka 1 timme försent kommer jag hem för att sedan dra in till stan igen... haha vilken onsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar