söndag 21 februari 2010

Hemma äntligen...

Jag har tålamod och förståelse för att sl/banverket inte kan styra över vintern men när jag frysser och är tröt o bara vill hem så går det inte.
Kollade realtiden ända tills jag gick ner till stationen i Spånga för att ta mig till Karlberg för att åka hem till Upplands Väsby. Tåget skulle gå i tid: 20:34, när jag kommer ner till stationen står det att det ska komma in 20:57 redan nu alltså 23 min sen... i högtalarna roppar dom ut att dom beklagar att det är förseningar och informerar om att det endast är halvtimmes trafik (eller 1 tåg/timme skulle vara mer korrekt..) ja ja, jag funderar redan nu på taxi men vet att jag har väldigt dåligt med pengar på VISAT... väntar snällt...
Tåget kommer in 20:59... resan till Karlberg går helt okej - enbart en stopp signal..
Innan vi kommer in till Karlberg sms:ar jag P och ber om han kan kolla realtiden från Karlberg - det ska gå i tid: 21:23. Framme i Karlberg går jag upp och kollar på monitorn, i tid står det! Fantastiskt tänker jag som står o frysser, det är minus 15 ute och Karlberg är inte jätte isolerat och jag mitt pucko tog inte på mig långkalsonger(!). Klockan 21:17 kommer en ny tid upp på Märsta tåget: 21:43! Nää nu orkar jag inte mer - ringer syster; kan du sätta över pengar till mig? (Hon sitter för övrigt fast i Norrköping hos bror för hon inte kan ta sig hem till Lidköping...) Hon har inte tillräkligt mycket pengar heller! Inte bror heller! Vi får ringa till mamma som sätter över pengar till mig. Jag går ut och ser en Taxi utanför stationen. Orkar inte leta efter någon annan - trots att detta är en friåkare... Sätter mig i och säger Upplands Väsby! Inga problem! Han drar till och med på värmen i bilen för att jag frysser. Taxametern rullar på. Högre o högre o högre... När vi passerar Rotebro är den uppe på 780SEK, resergarantin är enbart 800 kr/resa. Detta är chauffören helt medveten om. Jag säger enbart; Du stänger av taxametern innan 800 kr. Då frågar han om jag inte vill åka ända fram? jag svarar lugnt; du får stanna taxin vart du vill! Han kör mig enda ner till stationen - dock är han inte nöjd- han stängde av taxametern på 796SEK! Pucko! Jag kliver ur taxin 21:46 alltså 3 min efter att tåget ev. skulle ha lämnat Karlberg...

Hoppas jag kommer till jobbet imorgon... kanske ska sätta över pengar redan nu på VISAT...
Jag ska defintivt ha på mig långkalsonger imorn....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar